Forum www.rpgfan.fora.pl Strona Główna
 Home    FAQ    Szukaj    Użytkownicy    Grupy    Galerie
 Rejestracja    Zaloguj
Gothic-recenzja

 
Napisz nowy temat   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum www.rpgfan.fora.pl Strona Główna -> Gothic I
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Curt
Moderator / Redaktor
PostWysłany: Pią 11:32, 27 Lut 2009 Powrót do góry


Dołączył: 27 Lut 2009

Posty: 159
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Góry Sine
Płeć: Mężczyzna

Kiedy czytało się zapowiedzi Gothic'a, nikt nie wiązał sobie z tą grą wielkich nadziei. Jednak gdy Piranha Bytes wypuściła swoją produkcję na rynek, zdania radykalnie się zmieniły. Okazało się bowiem, że jest to świetna gra z wielowątkowymi zadaniami i doskonałą fabułą.
Gothic to pierwszorzędne cRPG którego akcja rozgrywa się na wyspie Khorinis. Na tejże wyspie znajduje się olbrzymia kolonia karna zwana Górniczą Doliną. Pozyskiwano tam magiczną rudę potrzebną do tworzenia mieczy i tarcz dla armii Króla Rhobara-władcy kontynentu Myrtana. Przez lata mieszkańcy Myrtany mieszkali w spokoju i dostatku, a król tępił wszystkich wrogów królestwa. Jednak szczęście się w końcu skończyło. Hordy orków przybyły z ogniem i krwią na tereny królestwa. Ludzie nie mieli szans z potężnymi orkami. Jedynym ratunkiem dla ludu Myrtany była magiczna ruda pozyskiwana właśnie na Khorinis. Ruda była wydobywana przez więźniów, skazywanych za nawet najmniejsze przestępstwa. Król zwołał swoich najlepszych 13 magów, którzy mieli za zadanie otoczyc Górniczą Dolinę magiczną barierą, aby żaden więzień nie miał szansy ucieczki. Jednak gdy magowie wykonywali swoją pracę, coś zakłóciło strukturę zaklęcia i magowie razem z więźniami zostali uwięzieni w niezniszczalnej pułapce-do której można było wejśc, ale nie było stamtąd powrotu. Skazańcy wykorzystali chwilę nieuwagi oprawców i przejęli kolonię. Władca nie mając wyboru musiał pertraktowac z więźniami. W zamian za niezbędne do życia artykuły więźniowie oddawali królowi rudę.
Grę zaczynamy jako kolejny skazaniec mający zostac wtrąconym do kolonii górniczej. Tuż przed tym jak strażnicy "wrzucają" bohatera do stawu tuż przy granicy magicznej bariery, dostaje on list który ma zanieśc do przywódcy Magów Ognia w Starym Obozie. Po nieprzyjemnym lądowaniu w lodowatej wodzie, gracz zostaje niezbyt miło przywitany przez kilku oprychów. Z opresji ratuje nas Diego, który wyjaśnia nam podstawowe zasady rządzące kolonią. Okazuje się, że w dolinie istnieją trzy duże obozy do których gracz powinien się przyłączyc. Stary Obóz-największy i najbogatszy, pogodził się z tym, że będą życ w kolonii do końca swoich dni. Handlują oni z królem rudą a z zamian dostają potrzebne do życia komponenty. W obozie rządzą Magnaci. Najsilniejsi i najbardziej wpływowi ludzie w Starym Obozie. Początkowo gracz może się przyłączyc do Cieni i pnąc się w hierarchii aż do posady Strażnika. Kolejny jest Nowy Obóz-który jest przeciwieństwem poprzedniego. Zerwał on całkowicie kontakty z królem i Starym Obozem i nie ma tak komfortowych warunków życia jak mieszkańcy poprzedniego obozu. Wydobywa on rudę na własną rękę. Obozowi przewodzą Magowie Wody. Mają oni pewien plan zniszczenia bariery i dlatego gromadzą wielką hałdę rudy. Magom służą Najemnicy, którzy chronią ich i wykonują polecane im zadania. W obozie są również Szkodniki-bandy rzezimieszków i złodzieji atakujących konwoje starego obozu. Najniższą wartswą społeczną w Nowym Obozie są tzw. Krety-górnicy pracujący w Nowej Kopalni. Istnieje również trzeci obóz-Obóz Bractwa-zwany przez innych mieszkańców kolonii Sektą. Jest to najbardziej tajemniczy obóz-znajduje się daleko na bagnach, a ludzie tam mieszkający czczą ich bożka-Śniącego. Oni również dążą do ucieczki z kolonii. Wierzą, że paląc tzw. "bagienne ziele" łączą się duchowo z ich wybawcą dzięki czemu niedługo będą wolni. Obozowi przewodzą Guru-ludzie posługujący się potężną magią i wiedzą. Ich przywódcą jest Jaśnie Oświecony Y'berion-najwyższy członek i założyciel bractwa. Guru chronią Strażnicy Świątynni-doskonali wojownicy szkolący się pod przywództwem Cor Angara-dowódcy strażników. Bractwo zajmuje się też innym procederem, mianowicie sprzedażą bagiennego ziela. Jest to popularne zajęcie w całej kolonii, więc niektórzy Guru podróżują do poszczególnych obozów, aby przy okazji wypelniac swoją świętą misję czyli nawracac innych mieszkańców kolonii na ich wiarę.
Interfejs gry jest dośc nietypowy, ponieważ aby dokonac interakcji (ataku, rozmowy itp.) należy przycisnąc Ctrl+strzałka w górę, albo LPM (lewy przycisk myszy) +strzałka w górę. Zwiedzjąc świat gry natykamy się na masę błędów i niedoróbek takich jak np. troll w środku obozu lub biegająca w koło postac. Nie ma ich jednak aż tak wiele i nie są na tyle denerwujące aby przeszkadzac w trakcie grania. Jednak najbardziej denerwującym błędem, jest nacelowywanie postaci. Czasami przy większych bitkach w których bierze udział również kilka postaci przyjaznych, bohater nacelowywuje przyjaciela a nie np. wilka. Jest to o tyle denerwujące, że czasami można przez przypadek uderzyc postac przyjazną przez co ta będzie cię atakowac co kończy się zazwyczaj wczytywaniem gry. Oprócz tego gra nie ma w sobie zbyt dużo "przeszkadzajek" i gra się bez większych problemów. Poziom trudności, jest tutaj wysoki. Nie da rady go ustawic, gra narzuca tylko jeden. W trakcie gry można się często natknąc na momenty w których obraz "Wczytywanie" będzie się pojawiał na ekranie nawet po kilkanaście razy. Szczególnie w dalszej części, kiedy jest sporo łamigłówek i masa (!) przeciwników. Więc jeśli na samym początku gry wpadłeś na pomysł zapuszczenia się na tereny orków, zaniechaj tego procederu. Przeciwnicy nie należą do łatwych. Dla początkującej postaci nawet zwykły wilk jest zbyt trudnym przeciwnikiem, toteż lepiej wziąc nogi za pas i uciekac do obozu.
Wymagania gry nie są wygórowane. Praktycznie każdy komputer w dzisiejszych czasach włączy Gothic'a na najwyższych detalach. Małe wymagania jednak bardzo dobrze przekładaja się na wygląd gry. Mimo ładnych paru lat od wydania gry na rynek, grafika prezentuje się bardzo dobrze i trzyma odpowiedni poziom. Wykorzystywany jest akcelerator 3D i wysokiej jakości (jak na tamte czasy...) tekstury. Nie należy się jednak spodziewac wielkich wrażeń i podziwiania niesamowitych widoków. Gra nie jest najnowsza i nie miałaby szans na dzisiejszym rynku gier komputerowych. Jednak średniawą na te czasy grafikę rekompensuje po prostu niesamowity klimat (te noce w Starym Obozie...), doskonała fabuła i luźne podejście twórców do gry (objawia się w postaci świetnych tekstów niektórych postaci Smile).
Gothic to jedna z najlepszych gier cRPG na świecie i tak pozostanie na zawsze.


Ocena:
5+/6


Malbert


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum www.rpgfan.fora.pl Strona Główna -> Gothic I Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB :: phore theme by Kisioł. Bearshare